auto onder de camper-afzetunit, wij gaan zoeken

auto voor camper-afzetunit

Auto onder de camper-afzet unit. Het is bittere noodzaak, anders kom je niet ver met je camper. Wij gaan zoeken. In de de blog eigen camper, het is zo ver kan je lezen hoe wij tot een camper-afzetunit zijn gekomen. In deze “opmaatcamper” hoe wij een bijpassende auto vinden.

WAT IS ER ALLEMAAL MOGELIJK?

Eigenlijk niet zoveel. Het moet in ieder geval een pickup worden om de camper-afzetunit op te kunnen plaatsen. En daarvan zijn er in Nederland niet zoveel op de markt: Google noemt er zeven. En dan moeten ze qua omvang ook geschikt zijn voor de opbouw van een afzetunit van Dutch Campers. Blijven over: de Toyota Hilux, de Ford Ranger, de Nissan Navara en de Isuzu D-Max.

WELKE AUTO KIEZEN?

In de eerste plaats lijken de auto’s uiterlijk erg op elkaar. Dus daar hoef je het, anders dan bij de aankoop van een personenauto, niet voor te doen. Maar op welke punten maak je dan een keuze?

BETROUWBAARHEID

Ik ben om die reden een fan van Toyota. Maar de Toyota Hilux is nogal hoog geprijsd, zowel nieuw als gebruikt, en heeft als aangeboden occasion erg veel kilometers op de klok. Vergeleken met de Toyota zijn de andere auto’s goedkoper en hebben minder kilometers gereden.

ALTIJD GOEDE RIJEIGENSCHAPPEN

Wouter Penning van Dutch Campers raadt de Isuzu D-Max af, omdat de wegligging hiervan met een camper-afzetunit erop bij moeilijke wegomstandigheden slecht is. Over de andere auto’s is hij wel positief.

EEN RUIM MARKTAANBOD

Hoewel een huurcamper van Dutch Campers op de Nissan Navara staat en wij er lekker mee hebben gereden, is er nauwelijks aanbod van de Navara te vinden, nieuw of gebruikt. Van de andere auto’s is het aanbod een stuk groter.

HET WORDT DE FORD RANGER

Blijft over de Ford Ranger. Niet te duur, niet te veel gereden kilometers, rijdt volgens Wouter Penning ook met een afzetunit erop goed en er is een ruim aanbod van nieuw en gebruikt. Bovendien wordt de huidige versie vervangen door een nieuwe, waardoor er op voorraadauto’s van de nu nog lopende versie hoge kortingen zijn. Hier komt bij dat we onze Ford Fiesta willen inruilen. Dat kan bij een Forddealer een hogere inruilprijs opleveren. Dus maken wij onze keuze, het wordt de Ford Ranger.

OP ZOEK NAAR EEN FORD RANGER

Ik kijk naar gebruikte en nieuwe Rangers. Van de nieuwe versie heeft Ford net als eerste een hele dure uitvoering in de verkoop gebracht: de Raptor. Dat is een sportuitvoering (!?) met een zescilinder motor en veel pk’s. Die dure Raptor is ook echt duur en voor ons financieel te veel van het goede. De goedkopere uitvoeringen zullen pas over een jaar leverbaar zijn. Dus die nieuwe versie maar niet. Na het afstrepen in het aanbod aan Rangers op internet kom ik tot twee opties: een gebruikte van vijf jaar oud met 50.000 km op de teller bij een Ford-dealer in Lemmer en een voorraadauto met 25 km op de teller bij een Ford-dealer in Hilversum.

KIJKEN BIJ DE FORD-DEALER IN LEMMER

Ik maak een afspraak bij de Ford-dealer in Lemmer. De verkoper vertelt me het een en ander over de te koop staande Ranger. Deze was in particulier gebruik bij een ondernemer, die er heel voorzichtig mee is omgegaan. Vandaar, zegt hij, de lage kilometerstand. De auto ziet er op het oog ook goed uit, zowel van buiten als van binnen. Ik ga proefrijden en ik krijg een goed indruk. De verkoper doet ondertussen een taxatie van onze Fiesta. Wanneer wij weer in het kantoortje van de verkoper zitten doet hij mij een prijsaanbod, dat niet slecht is. Ik zeg wel dat ik er nog even over wil nadenken.

KIJKEN BIJ DE FORD-DEALER IN HILVERSUM

Ik bel naar de Ford-dealer in Hilversum. Ik maak een afspraak met een verkoper voor de volgende dag. De man blijkt in het bedrijf te zijn opgeklommen van (leerling-)monteur tot uiteindelijk verkoopadviseur. Hij weet dus alles van Fords, vooral als het om de staat van de techniek gaat. Ook hier maak ik een proefrit, die ook een goede indruk bij me achterlaat. Ook nu maakt, als ik weg ben, de verkoper een taxatie van de Fiesta. Die komt op een nog wat hogere prijs uit dan de dealer in Lemmer.

ONZE KEUZE VALT IN HILVERSUM

Wij kiezen toch maar voor een zo nieuw mogelijke Ford Ranger. En een voorraadauto is nieuw. Het voordeel is ook dat je hem snel geleverd krijgt. Dat laatste is natuurlijk ook bij een gebruikte auto het geval, maar een nieuwe geeft ons toch meer zekerheid ondanks het mooie verhaal over de vorige eigenaar. De prijs, die we moeten betalen voor de nieuwe Ranger in Hilversum, is niet veel hoger dan voor de gebruikte Ranger in Lemmer. Hoewel ik aan beide dealers een goed gevoel heb overgehouden, past de keuze voor die in Hilversum meer bij ons.

HET WACHTEN IS NU OP DE AFZETUNIT

De auto hebben we inmiddels voor de deur staan. Met de bouw van de afzetunit kan pas komend mei worden begonnen, levering staat gepland voor eind juli. Dat de auto er al eerder is, maakt het gemakkelijker voor het maatwerk van de camperbouwer en de noodzakelijke afstemmingen tussen camper en auto. Vakantie met onze eigen camper zal dan pas in de tweede helft van de zomer kunnen. Voor een vakantie in het voorjaar huren we nog nog een keer een camper van Dutch Campers. Wouter Penning geeft daar een mooie korting op.

 

Wil je reageren op deze blog?  Ga dan met de groene knop naar de postbus van deze website. Wil je deze blog met anderen delen? Dan mag je met de blauwe knop naar LinkedIn en met de rode knop naar Pinterest; met de oranje knop stuur je een mail naar een bekende van je om hem of haar te laten weten dat je de blog interessant vindt. Bedankt voor de door jou getoonde interesse in deze blog.