In het kader van de opmaatcamper-blogs praat ik met bouwers van campers die anders zijn dan de “gewone” fabriekscampers. Als eerste ga ik bij Wouter Penning, eigenaar van Dutch Campers in Lelystad, langs. Dutch Campers bouwt onze eigen camper-afzetunit. Zie mijn blog Eigen camper: het is zo ver!
DUTCH CAMPERS-EIGENAAR WOUTER PENNING
Wouter Penning is 41 jaar. Hij woont en werkt in Lelystad en is er ook geboren. Wouter heeft aan de MBO’s van Lelystad en Zwolle de opleidingen metaaltechniek en elektrotechniek gedaan. Sinds 2012 staat hij aan het hoofd van zijn bedrijf.

HET BEGON ALS LELY CAMPERS IN FRIESLAND
In 1987 gaat het bedrijf van start in Friesland. Het krijgt dan al de naam Lely Campers. Het is, wat je noemt, een hobbybedrijf in een schuur achter het woonhuis van de toenmalige eigenaar. Hij bouwt daar zo’n drie of vier units per jaar. Er zijn in die jaren meer bedrijven die afzetunits bouwen. Het aanbod van pickup-auto’s is toendertijd ook groter dan nu. Er zijn onder meer pick-ups gebaseerd op gewone personenauto’s, zoals de Opel Rekord. Voor particulieren is het in die tijd ook financieel een stuk aantrekkelijker dan nu om in een auto met grijs kenteken te rijden.
VERHUIZING NAAR LELYSTAD EN OVERNAME DOOR WOUTER PENNING
In 1993 verhuist Lely Campers naar Lelystad. In 2011 komt Wouter Penning in het bedrijf te werken om de eigenaar, zijn stiefvader, te helpen met de bouw van afzetunits. Eind 2012 neemt Wouter het bedrijf over van zijn stiefvader, die om gezondheidsredenen met werken moet stoppen.
NOODZAAK TOT PROFESSIONALISERING
Lely Campers is, ook na de overname door Wouter Penning, nog steeds niet een professioneel werkend bedrijf. De schroefjes worden bij wijze van spreken gewoon bij de Gamma gekocht. Wouter kan goed met zijn handen werken, hij weet hoe je een afzetunit moet bouwen. Maar hij wil meer, hij voelt aan dat hij het bedrijf moet professionaliseren om er resultaten mee te boeken. Dat er ook voldoende inkomsten uit komen om te kunnen voortbestaan en van te kunnen leven.
LELY CAMPERS WORDT DUTCH CAMPERS
Wouter Penning gaat in 2015 met een compagnon aan de slag. Deze wordt samen met Wouter eigenaar van het bedrijf, ieder voor 50%. Wouter blijft actief werkzaam in het bedrijf en draagt zorg voor de dagelijkse bedrijfsvoering, de compagnon brengt als adviseur bedrijfskundige kennis in.
Lely Campers wordt Dutch Campers. Er wordt een businessplan opgesteld. Het doel is een internationaal werkend bedrijf, die zowel in Nederland als in andere landen een klantenkring voor camper-afzetunits opbouwt. Wouter en zijn compagnon kiezen bewust voor een geleidelijke groei. Indien nodig kan je dan gemakkelijker bijsturen in de bedrijfsvoering. Bij een snelle groei is dat niet altijd mogelijk, waardoor er ongelukken kunnen gebeuren. Voorbeelden zijn er wat dat betreft genoeg.
DUTCH CAMPERS STAAT OP DE RAND VAN EEN MIDDELGROOT BEDRIJF
Er werken nu tien mensen bij Dutch Campers, maar het zijn niet alleen maar mensen die handmatig werk doen. Er zijn nu ook mensen met ander werk. Naast mensen voor het secretariaat en de schoonmaak is er een productiemanager, die onder meer de verkoop en de productieplanning verzorgt. Wouter Penning is de algemeen manager, al werkt hij af en toe nog graag mee in de werkplaats. Daar geeft hij de door hem opgebouwde kennis en ervaring aan anderen door.
Hoewel Wouter Dutch Campers nog als een klein bedrijf ziet lijkt het dat het de kenmerken een middelgroot bedrijf krijgt.
ZORGVULDIGE SELECTIE BIJ PERSONEELSWERVING
Ondanks de problemen op de arbeidsmarkt, met name waar het gaat om handmatige arbeid, lukt het Dutch Campers nog steeds om aan gekwalificeerd personeel te komen. Die zoeken ze dan wel zelf. Als er een nieuwe man of vrouw nodig is, wordt gekeken in vriendengroepen van de huidige medewerkers en op social media. Wouter Penning wil serieus ingestelde mensen, die niet na een korte tijd zomaar weer bij het bedrijf vertrekken. Omdat het om een uniek product gaat, waarvoor door nieuwe medewerkers kennis en ervaring moet worden opgebouwd, kost een inwerkperiode een half tot één jaar. Uiteraard wil men van zo’n investering resultaat zien. In de praktijk blijken mensen ook lang bij Dutch Campers te blijven werken.
EEN GOED DRAAIEND BEDRIJF
Dutch Campers draait als bedrijf goed. De orderportefeuille is goed gevuld. Via internet, facebook en mond-op-mond reclame worden potentiële klanten geworven. Het is in Nederland waarschijnlijk de enige bouwer/verkoper van camper-afzetunits die dit in enige omvang doet. Naast Dutch Campers zijn er in Nederland ook bouwers van expeditievoertuigen, die af en toe een camper-afzetunit er tussendoor bouwen. En er zijn verkoopbedrijven die camper-afzetunits uit het buitenland importeren.
CONCURRENTIE OP EUROPEES NIVEAU
De concurrentie als camperbouwer is er voor Dutch Campers vooral op Europees niveau. Met name in Duitsland, Frankrijk, Italië en Roemenië. Ook zijn er Amerikaanse camperbouwers, die speciaal camper-afzetunits voor de Europese markt aanbieden. Dutch Campers zoekt zijn concurrentiekracht in kwaliteit, maatwerk en service. De levertijden van Dutch Campers zijn met negen maanden een stuk korter dan van sommige concurrenten, waar het twee tot drie jaar kan duren voordat je jouw aankoop geleverd krijgt. De prijzen van Dutch Campers houden het midden tussen de andere aanbieders.
NICHEMARKT
Wouter Penning noemt de markt van camper-afzetunits duidelijk een nichemarkt. Een beperkte groep mensen kiest bewust voor een camper, die bestaat uit een unit die is los te maken van een auto. Dat komt vooral door het type mens die een camper-afzetunit wil.
Zij, die voor een camper-afzetunit kiezen, zijn vooral reislustige mensen. Zij maken gemiddeld langere reizen, houden van vrij kamperen, zoeken het avontuur, zoeken moeilijk begaanbare gebieden. Dutch Campers heeft verschillende klanten die zich geruime tijd over de wereld bewegen. Wouter noemt als voorbeelden: door Afrika, in Azië, langs de Zijderoute naar China, in Australië, over IJsland, door Noord- en Zuid-Amerika. Kortom, je zal ze niet snel drie weken lang op een camping aan een zonnig Europees strand aantreffen. Het gaat om mensen in alle leefstijlen en leeftijdsgroepen: van de digital nomad tot de actieve oudere.
MOGELIJKHEID LOS GEBRUIK AUTO EN CAMPER-AFZETUNIT OOK BEWUSTE KEUZE
Een bewuste keuze voor een camper-afzetunit wordt voor veel mensen ook ingegeven door de aparte auto eronder. Het los kunnen gebruiken van de auto, zeker als je lang onderweg bent, ziet men als een groot voordeel. Maar ook door gewoonweg de auto onder de camperunit te rijden en de delen aan elkaar vast te maken gaan mensen gemakkelijker een weekendje weg.
Daarnaast telt het onderhoudsgemak. Voor onderhoud ben je met een camper, waarin camperunit en auto één geheel vormen, meestal aangewezen op een gespecialiseerd bedrijf. Zo’n bedrijf ligt nogal eens op een grote afstand van je huis. Voor het onderhoud van een losse auto ga je gewoon naar je eigen dealer of onderhoudsgarage in de buurt. Een camperunit heeft nauwelijks onderhoud nodig.
HUURCAMPERS
Dutch Campers heeft onder de naam Dutch Campers Rental twee afzetunits met auto in de verhuur. De verhuur is bedoeld om mensen ervaring op te laten doen met het concept. Ook zijn mensen, waarvoor de aanschaf van afzetunit plus auto te duur is, hiermee geholpen. De huurprijzen liggen op hetzelfde niveau als van bijvoorbeeld buscampers bij de meeste camperverhuurders.
HOE TEVREDEN ZIJN DE KLANTEN
Hoewel hij er niet bewust onderzoek naar doet schat Wouter Penning de klantentevredenheid positief in. Op Google Maps scoren de reviews gemiddeld hoog. Veel klanten, die na de aankoop nog eens langskomen, reageren steeds weer enthousiast. Mensen sturen regelmatig foto’s, die weer in de brochure van Dutch Campers worden gebruikt. Of mensen plaatsen zelf foto’s bij een positief verhaal op de sociale media. Mocht er iets niet helemaal in orde zijn dan probeert het team van Dutch Campers alles te doen om tot een goede oplossing voor de klant te komen.
OOK LEVERANCIER VAN SANDWICHPANELEN
De opbouw van een camperunit bestaat uit polyester sandwichpanelen. Die maakt Dutch Campers in eigen huis op maat. Daarnaast levert het bedrijf onder de naam Dutch Sandwichpanels op maat gemaakte sandwichpanelen aan andere bedrijven en aan particulieren. Het gaat dan om bouwers van bijvoorbeeld strandhuisjes, tiny houses, kleine caravans en paardentrailers. Sommige klanten leveren bouwtekeningen aan, op basis waarvan Dutch Sandwichpanels een bouwpakket maakt die de klant dan zelf in elkaar zet. Ook dit is een voorbeeld van hoe Dutch Campers werkt. Door de schaal van het bedrijf is het mogelijk om op maat gemaakte producten te leveren voor klanten met een unieke wens.

Wil je reageren op deze blog? Ga dan met de groene knop naar de postbus van deze website. Wil je deze blog met anderen delen? Dan mag je met de blauwe knop naar LinkedIn en met de rode knop naar Pinterest; met de oranje knop stuur je een mail naar een bekende van je om hem of haar te laten weten dat je de blog interessant vindt. Bedankt voor de door jou getoonde interesse in deze blog.