brandweerauto wordt camper

brandweerauto wordt camper

Fons ziet een keer op vakantie een rode brandweerauto, die is omgebouwd tot camper. Zo’n brandweerauto wil ik ook wel, zegt Fons tegen zijn vriendin Cindy. Die kan ik dan zelf ombouwen tot een camper.

BRANDWEERAUTO GEVONDEN OP MARKTPLAATS

Terug in hun woonplaats Westerhoven gaan Fons Bartholomeus (56) en Cindy Baeten (49) in 2017 meteen na hun vakantie op zoek naar een te koop staande brandweerauto. Zij vinden er via Marktplaats één in het Noord-Hollandse Winkel. Een gele Bedford uit 1972, die voor de brandweer dienst heeft gedaan op een Belgisch vliegveld.

TE BERIJDEN MET GROOT-RIJBEWIJS

De Bedford weegt zo’n 7000 kilogram. Om met de auto te kunnen rijden gaat Fons eerst zijn groot-rijbewijs C1 halen. Als je al jaren auto rijdt, is de praktijk niet zo moeilijk. De theorie is wat lastiger. Je moet van alles weten wat een professionele vrachtrijder ook moet weten. Zoals de rijtijdenwet, de laad- en losregels en hoe de procedure van vrachtbrieven is.

VERBOUWING BRANDWEERAUTO TOT CAMPER DOEN ZE ZELF

De verbouwing tot camper doen Fons en Cindy zelf. Zij doen dat met de ervaring vanuit hun werk. Fons is van oorsprong timmerman/metselaar, heeft jarenlang bij een aannemer gewerkt, het laatst als uitvoerder. Nu heeft hij als ZZP-er een eigen bouwbedrijf. Cindy werkt als productiemedewerker bij een bedrijf dat doeken confectioneert voor onder andere tuinbouwkassen. Fons heeft vanuit zijn werk ervaring met CAD (computer aided design) en maakt een ontwerp voor de camper. Hij voert het grootste deel van het werk uit. Voor de verbouwing kunnen Fons en Cindy gebruik maken van een loods van een vriend in het dorp.

DRASTISCHE AANPASSINGEN AAN DE BUITENKANT

De brandweerauto heeft een cabine met een voorbank en daarachter zijbanken voor de brandweermannen. Achter de cabine is een laadbak voor het brandweermateriaal. De cabine en de laadbak zijn te laag om er te kunnen staan. Om er een camper, met een goede stahoogte, van te maken moeten de laadbak en het dak van het achterdeel van de cabine er af. Fons laat een frame maken voor het nieuwe camperdeel en krijgt het als een bouwpakket geleverd. Hij monteert het op de auto. De beplating van de camper verzorgt hij zelf. Dat geldt ook voor de spatborden, al is het een lastige klus om tot de juiste bogen te komen.

VAN BINNEN ALLES NAAR EIGEN WENS

Als je zelf je camper bouwt kan alles naar eigen wens. Fons maakt een bed waar je gemakkelijk in kan komen, de zitbanken, de tafel en het keukenblok. Het hout voor het keukenblok komt van de sauna in het vorige huis van Cindy en Fons. Koken in de camper doen zij niet, zij gebruiken buiten een skottelbraai. Voor koffie en thee hebben ze een senseo en een elektrische waterkoker. Er komt alleen een buitendouche, met warm water. Cindy maakt het luifeldoek, de gordijnen en de bekleding van de zitkussens. Alle elektronica draait op 220v, die Fons ook zelf aanlegt. Alleen voor de installatie van de zonnepanelen met omvormer doet hij een beroep op een professionele vakman.

PRIMA TIJDELIJK VERBLIJF IN EIGEN DORP

In de tijd dat de camper wordt opgebouwd kopen Cindy en Fons ook een ander huis. Het is het voormalige gemeentehuis in het dorp. De gemeente Westerhoven is eerder opgegaan in Bergeijk. Dat huis moet ook worden verbouwd. Tijdens die verbouwing komen keten in de achtertuin om daar tijdelijk te verblijven. Als ze hun verkochte oude huis uit moeten duurt het nog twee weken dat de keten er kunnen staan. Toevallig is net de nieuwe camper klaar. Dat is een mooie gelegenheid om alles uit te proberen. Zij kunnen daarvoor in de achtertuin van Cindy’s broer terecht.

SPANJE EN DICHTER BIJ HUIS

Cindy en Fons gaan ieder jaar naar een camping bij Palamos in Spanje. Daarnaast gaan ze naar campings en campingplaatsen in Nederland en België: Amsterdam, Heusden, Tilburg, Bergeijk en de Ardennen. Naar Spanje rijden Fons en Cindy in een rustig tempo door Frankrijk, zij nemen er een week voor. Dat heeft ook te maken met de maximale snelheid van de auto: 90 km/u. Snelwegen mijden ze daarom. Berg op moet het helemaal rustig aan: soms is het maar een gangetje van 20 km/u. Maar als een ouderwets werkende diesel komt de camper er altijd.

OUD MAAR WEINIG KILOMETERS

De auto is met zijn ruim vijftig jaar weliswaar oud, maar heeft door zijn inzet op een vliegveld met korte afstanden maar weinig kilometers gereden. Dat was bij aankoop 12.000 kilometer, nu 18.000 kilometer, met de originele motor. De ouderdom van de auto is meteen een groot voordeel. Hij hoeft niet meer aan allerlei regels te voldoen, zoals de periodieke autokeuring. Maar ook milieuzones in steden gelden niet voor deze auto. Hoewel er een oude dieselmotor in zit, met een rijk walmende uitlaat, mag hij zo naar een camping binnen een milieuzone. Cindy en Fons laten de auto toch wel ieder jaar keuren bij een plaatselijk garagebedrijf, die ook het onderhoud doet.

VEEL BELANGSTELLING ONDERWEG

Onderweg hebben Cindy en Fons over belangstelling niet te klagen. Op campings komen veel mensen langs voor een praatje. Ook bij stoplichten krijgt Fons regelmatig een duim opgestoken. Op een camping in Frankrijk reageert de eigenaar zo enthousiast, dat hij de camper meteen op een promotiefilmpje laat zetten.

CAMPER IS ER VOOR ALTIJD

De camper bevalt nu zo goed, dat Fons en Cindy er voor altijd mee willen blijven doen. Het is allemaal door hen zelf, en naar eigen wens, opgebouwd. En het nog geringe aantal kilometers maakt natuurlijk ook dat hij nog lang mee kan.

 

brandweerauto wordt camper

 

Wil je reageren op deze blog?  Ga dan met de groene knop naar de postbus van deze website. Wil je er ook bij vermelden op welke blog je reageert?

Wil je deze blog met anderen delen? Dan mag je met de blauwe knop naar LinkedIn en met de rode knop naar Pinterest; met de oranje knop stuur je een mail naar een bekende van je om hem of haar te laten weten dat je de blog interessant vindt. Bedankt voor de door jou getoonde interesse in deze blog.