Een camper en een tiny house ineen. Want dat is wat je ziet als de laadklep van deze vrachtwagen naar beneden gaat. Een comfortabele bank, een bureau en een houtkachel, met daarna op een verhoging een keuken, een badkamer met toilet en helemaal aan het eind op een nog hoger niveau een tweepersoonsbed. En dan is die laadklep een terras, vanuit huis te bereiken via twee glazen openslaande deuren. Onder het bed staat een quad geparkeerd. Dit is de camper van Laura Winter en Pieter Huisman.
HET BEGON MET EMIGRATIEPLANNEN
Laura en Pieter waren Nederland een beetje zat (vooral te druk). Zij hadden een keer vakantie op het Griekse eiland Samos. “Wij voelden ons daar thuis, door de gemoedelijke sfeer.” Het stel wilde daarom naar Griekenland emigreren. Maar, toen de corona uitbrak werden ze toch een beetje bang. “Wat nu als één van onze ouders ziek wordt en wij moeten op stel en sprong naar Nederland?” Dat is dan niet alleen vanuit Griekenland lastig, maar geldt voor overal ver van huis. Dus een vaste woonplaats ver van Nederland vonden Laura en Pieter toch niet zo’n goed idee. Maar, als we toch Nederland uit willen, dan iets op wielen?
OP ZOEK NAAR IETS OP WIELEN
Het echtpaar Huisman-Winter ging op zoek naar een voor hun geschikte camper. Hierin moeten ze acht maanden per jaar kunnen verblijven zonder elkaar in de weg te lopen. En ze moeten hun werk, als accountmanagers bij een trainingsbureau voor teambuilding bij bedrijven, tijdens het reizen kunnen doen. Zij keken naar grote campers, maar vonden die van binnen toch te krap. Laura: “Ik heb geen zin om steeds weer te zeggen: kan je even aan de kant, want ik moet naar de wc”.
EEN VRACHTWAGEN, WAAROM EIGENLIJK NIET?
Laura en Pieter gingen tekenen. “Wat willen we en wat hebben we nodig?”. Het resultaat is een ruimte van 7,50 meter lang, 2,50 meter breed en 2,50 meter hoog. Toen de tekening klaar was, riep Laura: “Jeetje, dat is een vrachtwagen! Ja, waarom eigenlijk niet?” En zo was het idee geboren en ging het stel op zoek naar een bij de tekening passende vrachtwagen.
OP ZOEK NAAR EEN VRACHTWAGEN
Er volgde een speurtocht op Google. Eerst keken Laura en Pieter naar een truck met oplegger. Ze kwamen er echter niet goed uit, omdat ze daarover weinig kennis van zaken hebben. Zij gingen nog op bezoek bij een groot truckbedrijf. Ze kwamen bij een dame aan een balie. “Met wie heeft u een afspraak?” “Nou, wij komen misschien voor iets anders dan normaal, wij willen een camper.” “Oh, wat leuk!” Laura en Pieter kregen vervolgens een rondleiding over het bedrijfsterrein met veel te koop staande trucks. Maar aan hun wens kon niet worden voldaan.
DAF IS NIET STOER, MAAR SCANIA IS OEI
Als Laura en Pieter op weg waren begonnen ze steeds meer te letten op de vrachtwagens. “We zagen een keer een DAF, maar die vind ik (Laura) niet stoer, ik vind het net een oud mannetje met een overall aan die uit de werkplaats komt.” “Maar een Scania, dat was oei, net de Transformers.” Opnieuw googelend kwamen ze terecht bij Geerts Trucks en Trailers in Rijen, die een Scania had staan. Ze gingen kijken. En dit was wat ze zochten. De bak achter op de auto voldeed aan de maten van de tekening.
DE SCANIA P280
De Scania P280 kwam uit België en werd gebruikt voor geconditioneerd vervoer. De bak was een koelunit voor voedseltransport. Het bedrijf was failliet gegaan, wat de geringe ouderdom van de auto (uit 2012) verklaart.
DE AANKOOP
Laura Winter en Pieter Huisman besloten tot aankoop van de Scania, maar wilden eerst een technische keuring. Dat kon in de werkplaats van Scania Nederland in Tilburg. Omdat Laura en Pieter op dat moment nog niet hun groot-rijbewijs hadden, werd de auto thuis in Lelystad afgeleverd. Dat was wel wennen zoiets groots voor de deur. Maar, zegt Laura: “Hij is wel groot, maar hoe langer wij hem hebben hoe kleiner hij lijkt.”
DE VERBOUWING TOT CAMPER
De verbouwing tot camper is grotendeels door Laura en Pieter zelf gedaan. Bij bepaalde klussen hielp Laura’s vader. Dat is een alleskunner. Laura: “The man, the myth, the legend, noem ik hem”. Maar ook Pieter liet zich niet onbetuigd. Hij was elektromonteur, meubelmaker, staalconstructeur en werkte aan revalidatiehulpmiddelen. “Ik ben altijd innovatief bezig geweest: wat kan er beter aan een product?”
De tekening, die het echtpaar had gemaakt om de voor hen juiste vrachtwagen te vinden, maakten ze in karton na op een schaal van 1:1, om te zien of alles past. De opbouw van het binnenwerk van de camper ging geleidelijk van voor naar achteren. Daarbij deden zich genoeg lastige voorvallen voor. Sommige klussen duurden veel langer dan van tevoren gedacht. “Wij deden doodleuk een dag over een tussenmuurtje.” Pieter: “Ik ben erg secuur, ik wil bijvoorbeeld geen ruimte in naden”.
EEN QUAD VOOR DE BOODSCHAPPEN
Voor het vervoer vanaf de parkeerplek van de camper kochten Laura en Pieter een quad. Deze gebruiken ze voor de boodschappen en zo. Het is een vierwiel aangedreven agri quad, die ook zware aanhangers en machines kan trekken. Zelf gaat het stel regelmatig met een aanhanger bij Praxis en Ikea langs. Zij genieten ook van de quad. “Je kan met de vierwielaandrijving bizar steile hellingen op.” De garage voor de quad is in de camper, onder het bed, waarvoor hij omhoog moet. Dat was eerst met een lier, maar die is geknapt. Nu rijden ze over rijplaten naar boven.
PARKEREN IN DE STAD
Laura en Pieter houden niet van steden, dus komen er zo min mogelijk. Als het toch moet, dan kijken ze eerst in de gemeentelijke verordening in welke straten vrachtwagens mogen parkeren. Ze kijken op streetview hoe de situatie ter plaatse is. Als ze dan verder de stad in moeten, gaan ze met de quad. Als ze bij grote supermarkten toch met de Scania komen dan moet het stel vier of vijf parkeerplaatsen dwars innemen. Soms moppert er iemand: “Zo’n grote camper, kan dat wel?” “Ik doe boodschappen, mag dat? Wij zijn zo weer weg.”
AARDBEVING IN DE CAMPERBAK
De twee hebben een keer uitgeprobeerd dat tijdens het rijden één in de camperbak achterbleef en de ander achter het stuur zat. ”Het ging heel voorzichtig en over een korte afstand.” Dat was voor de bakzitter een aparte ervaring. “Het leek wel een aardbeving, alles schudt en rammelt. Ik was niet echt bang, maar ik dacht wel dat alles wat ik heb gemaakt kapot aan het gaan was.” Toch kwam alles heel aan.
ERVARINGEN OP CAMPINGS
“Wij bellen altijd van tevoren. Vanwege de grote buitenmaten en het grote gewicht van de camper. Wij kunnen dus niet overal terecht. Als het wel mag, schrikt een campingbaas alsnog als wij het terrein oprijden. Op één camping, waar ze notabene ervaring hadden met grote vrachtwagens, zijn we toch een keer weggezakt in de grond. Met een Jeep en een shovel zijn we er uitgehaald.”
“In een ander geval belden wij de camping ook van tevoren en vertelden alles over onze camper. Tijd van aankomst was voor de campingbaas geen probleem. Wij kwamen uiteindelijk half twaalf ’s avonds aan. Het was een mooi aangelegde camping, de camperplaatsen waren in principe goed bereikbaar. Maar het was natuurlijk al donker. Ik kwam voorzichtig aanrijden. Bij het indraaien reed ik twee paaltjes scheef. Toen scheen ik met de koplampen recht op een andere camper. Daaruit kwam een geïrriteerde reactie. Bij het achteruitrijden klonk natuurlijk: piep-piep-piep. De volgende ochtend zijn we maar naar een andere plek op de camping gegaan.”
HET GROTE REIZEN GAAT BEGINNEN
Tot nu toe zijn Laura en Pieter vooral bezig geweest met bouw- en installatiewerkzaamheden in de camper. En natuurlijk hebben zij al de nodige ervaringen op Nederlandse kampeerplaatsen. Maar het grote reizen gaat binnenkort beginnen. Zij gaan richting de Oostzeekust van Duitsland en dan in zuidelijke richting met Andalucia in Spanje als doel. “Wij weten niet hoelang dat gaat duren, wij hoeven niet snel terug. Werken kan overal.” Het stel is in ieder geval te volgen op Youtube, Instagram, Facebook en Polarsteps. Onder de naam Elpeeonwheels.
TINY HOUSE BLIJFT
In principe is voor Laura en Pieter dit de camper voor de komende tijd. “Misschien vinden wij over een paar jaar het reizen helemaal niet leuk meer. Dan kunnen we op een stukje grond de auto neerzetten en het als tiny house gebruiken.”
Wil je reageren op deze blog? Ga dan met de groene knop naar de postbus van deze website. Wil je er ook bij vermelden op welke blog je reageert?
Wil je deze blog met anderen delen? Dan mag je met de blauwe knop naar LinkedIn en met de rode knop naar Pinterest; met de oranje knop stuur je een mail naar een bekende van je om hem of haar te laten weten dat je de blog interessant vindt. Bedankt voor de door jou getoonde interesse in deze blog.