Van 1872 tot 2001 reden de treinen tussen Genua en Ventimiglia vlak langs de kust van de Italiaanse Bloemenriviera. Zij gingen over enkelspoor en door tunnels onder bergen en dorpen door. In 2001 is dit spoortraject vervangen door een nieuwe dubbelspoorbaan wat verder het binnenland in. Sinds 2014 loopt over de oude spoorbaan een fietspad van 24 kilometer van Imperia naar San Remo: de Pista Ciclabile Della Riviera Liguria.
GLAD, SCHOON, VLAK EN BREED
De Pista Ciclabile ligt er goed onderhouden bij: glad asfalt en schoon. En het loopt vrijwel vlak, dus voor ons Nederlanders gemakkelijk te fietsen. Het fietspad is breed, meer dan je zelfs in Nederland op veel fietspaden gewend bent. Je kan goed naast elkaar fietsen zonder tegenliggers, waarvan er velen natuurlijk ook naast elkaar rijden, te hinderen.
TUNNELS
De Pista Ciclabile gaat, net als de oude spoorbaan, met tunnels onder bergen en dorpen door. Eén tunnel is zelfs anderhalve kilometer lang. Als je op een e-bike rijdt, gaat je licht automatisch aan. Anders moet je afstappen of al fietsend een moeilijke beweging maken om het licht aan te doen. Gelukkig is er ook licht in de tunnels.

MOOIE UITZICHTEN
Op de open stukken, die nog best lang zijn (soms wel tien of vijftien kilometer), rijd je regelmatig pal langs de kustlijn. Je hebt dan prachtig uitzicht over de zee. Kruisingen met autowegen zijn er maar weinig. Die er wel zijn, zijn beveiligd met verkeerslichten of je hebt daar als fietser gewoon voorrang (ja, Italianen houden zich ook in de auto daaraan).
ALLE SOORTEN FIETSERS
Alles en iedereen zie je op de Pista Ciclabile. Oud en jong. Hardfietsers en rustig-aan-doeners. Dik aangekleed (want de temperatuur is nog niet echt hoog) of juist in t-shirt en korte broek (want zo fietsen ze altijd) en de alom bekende mamils (middle-aged men in lycra). Alleen op een gewone trapfiets of op een e-bike of op een mountainbike of op een racefiets. Met z’n tweeën op een tandem of met z’n vieren of meer op een familiefiets.

ETEN EN DRINKEN OP TERRASSEN
Er zijn langs de Pista Ciclabile overal eet- en drinktentjes met terrassen voor een espresso of een lunch. Altijd lekker en aangenaam in Italië. Enkele van de eet- en drinktentjes zitten in de oude stationsgebouwen die zijn blijven staan.

OUDE DORPEN
De Pista Ciclabile leidt langs verschillende oude dorpen, waarvan het vissersdorp San Lorenzo al Mare met de gekleurde huizen één van de mooiste is. Een paar andere mooie dorpen liggen wat van het fietspad af. Het kunstenaarsdorp Bussana Vecchia is er één van.
BUSSANA VECCHIA
Bussana Vecchia werd in 1887 getroffen door een zware aardbeving. Het dorp was zo beschadigd dat alle inwoners door de overheid werden geëvacueerd. Bussana Vecchia werd een spookdorp. Totdat in de jaren zestig van de vorige eeuw kunstenaars het dorp ontdekten en er gingen wonen en werken. Zij restaureerden de beschadigde gebouwen, waarna er een gemeenschap van kunstenaars vanuit de hele wereld ontstond. Bussana Vecchia ligt op de top van een berg op enkele kilometers van de kust.

OP DE FIETS NAAR BUSSANA VECCHIA
Over de Pista Ciclabile vind je gemakkelijk de weg. Je stapt op de fiets en gaat gewoon rijden: rechttoe en rechtaan. Dat blijkt met de weg naar Bussana Vecchia toch wat anders te zijn. Ik zoek een route op Google Maps en geef op mijn telefoon aan dat wij zoveel mogelijk fietspaden willen volgen. En dat hebben wij geweten.
In wat nu het dorp Bussana is, aan de kust, verlaten wij de Pista Ciclabile en fietsen op aanwijzing van Google Maps het binnenland in. Maar in het dorp Bussana staan wij opeens onderaan een lange steile trap, met alleen maar hoge treden en zonder fietsgoot. Die willen wij niet met onze fietsen aan de hand beklimmen. Ik vraag Google Maps om een alternatieve route en krijg die. Eerst fietsen wij langs enkele autowegen. Dat gaat goed tot we ergens van de autoweg af moeten.
Daar moeten we verder over een onverhard steil oplopend pad. Het pad staat als een groene lijn op de kaart (voor fietsers dus). Zoiets hebben wij meer gehad, dus moet het volgens ons kunnen. Maar het pad wordt steeds smaller, overwoekerder en steiler. En met traptreden, losliggende stenen en nat glad gras. Van echt fietsen komt even niets meer. Al lopend en duwend werken wij onze fietsen naar boven.
Op een gegeven moment zien wij ons genoodzaakt om eerst alle tassen van de fietsen af te gooien. Dan duwen wij één fiets met zijn tweeën naar boven. Daarna halen we de andere fiets op en duwen we die weer gezamenlijk naar boven. Tot slot halen we de achtergelaten tassen op. Een ingewikkelde manier om een kunstenaarsdorp te gaan bekijken. Wel een mooi dorp trouwens.
De weg terug doen we maar langs de autoweg. En die gaat over mooi glad asfalt naar beneden, waardoor het niet nodig is om te trappen. Maar remmen doen we wel regelmatig. Al is het maar om van het prachtige uitzicht te genieten.

CAMPERPLAATS AAN ZEE
Wij verblijven een paar dagen langs de Pista Ciclabile. Wij staan onder meer op de camperplaats in Santo Stefano al Mare, dat pal aan zee ligt. Nog net tussen het strand en het fietspad.
De camperplaats is eigenlijk een parkeerplaats, waarvoor je met de app van Easypark of contant bij een automaat moet betalen. Dat is weer een nieuwe uitdaging. Contant betekent hier alleen met munten van één of twee euro. Mijn Easypark-app werkt hier niet en zoveel munten (zes tot twaalf) hebben wij niet bij ons. Gelukkig zijn er op de camperplaats vriendelijke mede-camperaars om te wisselen.
Wij hebben geen zin om deze manier van betalen nog eens mee te maken en vertrekken naar camping De Wijnstok, aan het begin van de Pista Ciclabile in Imperia. Hoewel ze daar, ondanks de naam van de camping, geen Nederlands spreken is het ons daar goed bevallen.

Wil je reageren op deze blog? Ga dan met de groene knop naar de postbus van deze website. Wil je er ook bij vermelden op welke blog je reageert?
Wil je deze blog met anderen delen? Dan mag je met de blauwe knop naar LinkedIn en met de rode knop naar Pinterest; met de oranje knop stuur je een mail naar een bekende van je om hem of haar te laten weten dat je de blog interessant vindt. Bedankt voor de door jou getoonde interesse in deze blog.