Wij rijden in een camper rond, die je in Europa niet veel ziet. Een pick-up auto met een camper-afzetunit. Daarom is het altijd leuk om eenzelfde type camper tegen te komen. En helemaal als de unit door hetzelfde bedrijf is gebouwd. Toch zijn er duidelijke verschillen: wat ik nu zie is voor een groot gedeelte zelf gebouwd met allerlei innovaties. Het is voor mij de innovatiecamper.
INNOVATIECAMPER IS VAN INGRID EN WILCO
Ingrid Lammerse en Wilco Bloemers zijn al 15 jaar camperaars. Met hun oude camper hebben zij nog vorig jaar een reis van 11.000 kilometer gemaakt door Scandinavië. Daarbij schuwden ze smalle onverharde bergpassen niet. Dat smaakt naar meer. Ingrid en Wilco willen op avontuur door onherbergzame gebieden. Bovenaan de lijst staat over land naar China. Daarvoor willen ze een ander type camper. Kleiner dan hun oude, lichter van gewicht, vierwiel aangedreven.
OP ZOEK NAAR DE JUISTE CAMPER
Het echtpaar gaat in 2022 naar de caravanbeurs in Düsseldorf. Zij zien daar voor het eerst het concept van een pick-up auto met afzetunit. Zij zijn daar meteen enthousiast over. Zij vinden een pick-up een betere en lichtere fourwheeldrive dan een busje. Een pick-up is er op gebouwd, bij een busje is het toegevoegd.
GEEN KANT-EN-KLARE CAMPER
Wilco en Ingrid willen geen kant-en-klare camper. Daar zitten dingen in die je niet wilt. Of, wat je wel wilt zit er juist niet in. Om lang zelfvoorzienend te zijn in gebieden zonder kampeervoorzieningen willen zij een grote watertank, een grote accu en een grote koelkast. Een houten interieur willen de twee vanwege het gewicht ook niet. Zij hebben liever een inbouw met een lichter materiaal.
KEUZE VOOR ZELFBOUW
Wilco en Ingrid willen zelf de camper bouwen. Zo hebben zij een vrije keuze van onderdelen en materialen. Wilco heeft ervaring als eigenaar van een werktuigkundig ontwikkelbedrijf, gericht op innovaties.
DUTCH CAMPERS
Ingrid en Wilco besluiten om een casco van een camper-afzetunit te kopen en gaan op zoek naar een leverancier. Zij komen uiteindelijk terecht bij Dutch Campers in Lelystad. Dat bedrijf spreekt meteen aan. Zij hebben al snel een klik met eigenaar Wouter Penning. Hij denkt mee over wat je wel en niet wilt. Bij een rondgang door de werkplaats valt Wilco en Ingrid ook de kwaliteit van het werk van Dutch Campers op. Ingrid en Wilco bestellen een casco bij Dutch Campers. Zij krijgen een lege bak geleverd, waarin alleen de buitendeur, de ramen en de dakluiken zijn gemonteerd en de wanden zijn afgewerkt.
ZELFBOUW
Wilco gaat, met ondersteuning van Ingrid, aan de slag met de afbouw van de lege camperunit. Op de computer maakt Wilco een ontwerp met autocad. Hij zegt dat hij eigenlijk een pakket heeft ontworpen. Het is een modulair interieur. Je kan er alles van maken en variabel ontwerpen. Grotere en kleinere panelen voor de inrichting, alles kan je aanpassen met autocad. De aanpak met innovaties is hiermee gestart.
De eerste innovatie ten opzichte van de gebruikelijke inbouw van campers is het gebruikte materiaal. Het interieur wordt van aluminium, wat een besparing is van 125kg ten opzichte van een houten interieur. Overigens wordt dat weer gecompenseerd door het gewicht van de grotere apparatuur.
Wilco en Ingrid willen een watertank van 100 liter, maar er is niet één te koop die past. Uiteindelijk ontwerpt Wilco zelf een tank en laat die van rvs maken. Dat is innovatie nummer twee.
Een standaardtrapje bij de camperdeur vinden Wilco en Ingrid niet handig. Wilco heeft zelf een constructie gemaakt, die je van onder de camperunit naar buiten schuift en op verschillende plekken in verschillende hellingsgraden kan neerzetten. Dit is de derde innovatie die opvalt.
Koeling en luchtverversing heeft het echtpaar opgelost met een ventilator in een dakluik. Nu eens niet uitgedacht door Wilco zelf, maar gewoon gekocht. In de praktijk werkt het goed. ’s Nachts draait het ding geruisloos.
INNOVATIEVE OPLOSSINGEN
Wilco doet zijn werk als bedenker van innovatieve oplossingen op meer punten eer aan. Een mooi voorbeeld is het subframe. Het plaatsen van de camperunit op de auto is precisiewerk. Om het gemakkelijker te maken heeft Wilco een subframe op wieltjes ontworpen. Hij laat hierop de camperunit zakken en kan het geheel nauwkeurig op de auto richten. Als de camperunit van de auto af is en in de garagebox staat, dan staat de unit op het subframe. Als gebruiker van een camper-afzetunit vind ik dit nog de mooiste innovatie.
TOYOTA HILUX
Toyota is voor onherbergzame reizen de beste keuze, omdat je overal onderdelen kunt krijgen. Daarom willen Ingrid en Wilco een Toyota Hilux. Zij vinden er één bij Lesscher 4WD in het Twentse Saasveld. De Hillux is gebruikt als funcar in ruw terrein. De auto heeft allerlei opvallende uiterlijkheden, waaronder een lier achter de kentekenplaat voor. De auto had nog maar 35.000km gereden en hij zag er nog goed uit. Onder de motorkap was het helemaal schoon. Wilco en Ingrid laten, met het oog op hun reisplannen, nog de vering aanpassen. Een goede drager van de innovatiecamper.
VAN PLAN VEEL OP STAP TE GAAN
Ingrid en Wilco willen veel op stap met hun nieuwe camper. Zij willen ieder jaar twee keer verre en lange reizen maken en daar tussendoor korte trips van een paar dagen. Van de voorgenomen grote reizen staan Marokko (de woestijn) en China hoog op de lijst. Maar ook Amerika met de eigen camper is iets wat het echtpaar een keer wil.
MAAR NU NOG NIET VEEL MEEGEMAAKT
In vijftien jaar hebben Wilco en Ingrid veel camperervaring opgebouwd en veel dingen meegemaakt. Zij kunnen uit die tijd ook leuke verhalen vertellen. Maar deze camper is er nog maar net. Zij hebben er dus nog niet veel meegemaakt.
Wil je reageren op deze blog? Ga dan met de groene knop naar de postbus van deze website. Wil je er ook bij vermelden op welke blog je reageert?
Wil je deze blog met anderen delen? Dan mag je met de blauwe knop naar LinkedIn en met de rode knop naar Pinterest; met de oranje knop stuur je een mail naar een bekende van je om hem of haar te laten weten dat je de blog interessant vindt. Bedankt voor de door jou getoonde interesse in deze blog.