Vliegen is Peter Stuyvesant, treinen is natte jassen

Peter Stuyvesant

Peter Stuyvesant is in de 17e eeuw gouverneur van Nieuw-Amsterdam, het latere New York, in de Verenigde Staten van Amerika. Een Nederlander, die de aanzet heeft gegeven tot de wereldstad zoals het nu is. Een avonturier, want met bijna niets in het bijna niets begonnen. Peter Stuyvesant spreekt velen nog steeds aan, met name daar waar het kleine Nederland groot in is.

VLIEGEN IS PETER STUYVESANT

De KLM en Schiphol zijn grote spelers in de wereld. Door lef en vindingrijkheid hebben zij het toch maar geflikt om zo groot te worden. Zoals mensen zich gezonder voelen als ze naar een sportwedstrijd kijken, voelen ze zich ook avontuurlijker door te denken aan de KLM. Symbool voor op reis gaan en nieuwe dingen ontdekken. Was het vliegen ooit een speeltje van de rijken, nu is dat voor veel mensen financieel mogelijk en dat willen ze laten zien. Daarom: vliegen is Peter Stuyvesant.

TREINEN IS NATTE JASSEN

Met de trein gaan heeft nog steeds een wat muffig imago. Voor veel mensen is het een vervoermiddel dat je neemt als het echt niet anders kan. Je hebt geen auto of het is vrijwel onmogelijk om ergens met de auto te komen door files of parkeerperikelen. Als het druk is zijn de treinen vol, soms zelfs overvol. Veel mensen moeten blijven staan en ook nog eens dicht op elkaar. Bij slecht weer bepalen natte jassen de atmosfeer in de trein. Daarom: treinen is natte jassen.

VERGELIJKING IS KARIKATUUR, WERKELIJKHEID IS ANDERS

Mijn vergelijking tussen vliegen en treinen bedoel ik als een karikatuur. Veel mensen zien vliegen nog steeds als iets magisch. Je kan ze voor een mooie vliegreis bij wijze van spreken wakker maken. En veel mensen trekken een vies gezicht als ze aan treinen denken. Ze willen er nog niet dood in gevonden worden. Maar toch is de werkelijkheid anders.

INSTAPPEN VLIEGTUIG KOST TIJD EN MOEITE

Voor veel mensen staat het vliegtuig nog steeds bovenaan om mee op vakantie te gaan. Ondanks de vele kenmerken van massavervoer: op Schiphol lange rijen, lange wachttijden, veel controles van je lijf en je bagage voor je uiteindelijk het vliegtuig in mag. Velen accepteren dit, maar doen er alle mogelijke moeite voor om de drukte wat minder erg te maken. Je kan bijvoorbeeld je bagage van huis laten ophalen om deze al te laten inchecken, hoef je het zelf niet meer te doen.

INSTAPPEN IN TREIN GAAT SNEL EN KAN OP KORTE AFSTAND

Ook al zijn de treinen soms vol, overvol zelfs, je kan er wel gemakkelijk instappen. Okay, voor de trein naar Londen moet je wat meer tijd uittrekken voor de controle van je paspoort, maar dat is altijd korter dan de tijd die je op Schiphol kwijt bent om in het vliegtuig te komen. En, je kan midden in de stad instappen en binnen Nederland in meerdere steden. Als je volgend jaar met de trein naar Brussel wilt, dan kan dat vanaf alle steden tussen Lelystad en Breda.

LUCHTVAART WIL GROEIEN

De luchtvaart wil groeien. Met name de Nederlandse luchtvaart wil dat, met de KLM voorop. Schiphol doet van harte mee om de KLM te faciliteren. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat faciliteert op haar beurt weer de KLM en Schiphol. Het past in het doel van onze regeringen dat de economie moet groeien om iedereen van de welvaart te laten genieten.

WELVAART EN WELZIJN

Maar de KLM, Schiphol en het ministerie zijn zich er van bewust dat naast welvaart er ook voor iedereen welzijn moet zijn. Zij zeggen dan ook dat ze zo min mogelijk de omwonenden Van Schiphol tot overlast willen zijn. Dan hebben zij het over zaken als vliegtuiggeluid, kerosinelucht, veiligheid en gezondheid. Het ministerie heeft dat in de luchtvaartnota vastgelegd. Maar met de groei van de luchtvaart, en dus de KLM, willen ze wel doorgaan. Immers, nu voor velen het mogelijk is om te vliegen moeten ze ook kunnen blijven vliegen. Aan het Peter Stuyvesant gevoel moet worden voldaan. Er is daarom een plan bedacht.

LELYSTAD AIRPORT EN PETER STUVESANT

De groei van het aantal vluchten op Schiphol wil men beperken, waardoor ook de overlast op de omwonenden van de luchthaven zou kunnen worden beperkt. Om toch te kunnen voldoen aan de gewenste groei van de luchtvaart, de KLM dus, wordt Lelystad Airport, wat ze noemen, een overloopluchthaven van Schiphol. Het plan is om vluchten met een vakantiebestemming in en vlakbij Europa van daar te laten vertrekken. Dus moet Lelystad Airport een vakantieluchthaven worden, als uiting van het Peter Stuyvesant gevoel.

DE TWEEDE KAMER WIL HET NIET MEER

De Tweede Kamer heeft al zo’n tien jaar geleden besloten om Lelystad Airport uit te breiden tot een vakantieluchthaven. Inmiddels is de start- en landingsbaan verlengd voor vertrek en aankomst van verkeersvliegtuigen, is er een nieuw stationsgebouw gebouwd en ingericht en is de verkeerstoren flink verhoogd. In die tijd, sinds het besluit tot uitbreiding, is echter ook veel discussie ontstaan over het nut en de noodzaak van de nieuwe luchthaven. Nu zegt de meerderheid van de Tweede Kamer dat ze het niet meer wil. Is het Peter Stuyvesant gevoel nu over?

 

 

Wil je reageren op deze blog?  Ga dan met de groene knop naar de postbus van deze website. Wil je er ook bij vermelden op welke blog je reageert?

Wil je deze blog met anderen delen? Dan mag je met de blauwe knop naar LinkedIn en met de rode knop naar Pinterest; met de oranje knop stuur je een mail naar een bekende van je om hem of haar te laten weten dat je de blog interessant vindt. Bedankt voor de door jou getoonde interesse in deze blog.