Als je dichtbij huis op vaknatie wil, blijkt een elektrische camper ook een goede keuze. Wij huren er één. In deze “opmaatcamper” ga ik er op in.
KUNNEN WE OOK MET EEN ELEKTRISCHE CAMPER OP VAKANTIE?
De vakantiereis door Nederland in september met de huurcamper van Dutch Campers is goed bevallen. Korte stukjes rijden naar de volgende kampeerplaats en fietsen in de omgeving van de kampeerplaats. Maar, heb je daarvoor per se een met diesel aangedreven camper nodig? Als de afstanden van de ritten zo kort zijn, kan je dan niet evengoed met een elektrische camper gaan kamperen?
ER IS AANBOD VAN ELEKTRISCHE CAMPERS
Tijdens onze oriëntatie op campers zijn we de elektrische campers al tegengekomen. Het zijn vooral nog de kleinere campers, de zogenoemde camperbussen, die als elektrisch aangedreven worden aangeboden. Hier en daar zijn ook al elektrische buscampers te vinden. Punt is echter de maximale actieradius, eigenlijk van beide typen. Deze ligt in de praktijk op ongeveer 250 kilometer. Als je naar het zuiden of het noorden van Europa met vakantie wilt, moet je zorgvuldig het laden van de accu plannen. En dat kan buiten Nederland nog steeds een probleem zijn. Maar, als je afstanden zo kort zijn, zoals wij dat binnen Nederland doen? Waarom dan niet een elektrische camper huren?
HUREN VAN EEN ELEKTRISCHE CAMPER BIJ EV CAMPER IN AMERSFOORT
Wij komen uit bij EV Camper in Amersfoort. Eigenaar Rutger van den Berg is in 2021 begonnen met de verhuur van twee elektrische campers, heeft er inmiddels vier in gebruik en wil snel uitbreiden naar acht. Het gaat in alle gevallen om de Peugeot e-Expert die Fixxter in Leeuwarden ombouwt tot de Fixxter XXL Minicamper. Het gaat hierbij om het type camperbus.
Wij gaan een keer bij EV Camper langs en reserveren kort daarna een elektrische camper voor een vakantie van drie weken. Wij willen weer niet zo ver weg en bedenken een reis door Noord-Holland, langs de Waddenkust van Friesland door Groningen en door het noordwestelijk deel van Duitsland.
VERSCHIL TUSSEN EEN CAMPER OP DIESEL EN EEN ELEKTRISCHE CAMPER IS HET AANTAL STROOMKABELS
Op zich verschilt het kamperen met een elektrische camper niet van dat met een dieselcamper. Het grootste verschil is de aandrijving van de motor. Krijgen we normaal gesproken bij een huurcamper één kabel mee, voor de stroomaansluiting op de camping, nu zijn het er wel vier. Op de eerste camping bekijk ik de kabels. Wat is nu waarvoor? Ik bel Rutger van EV Camper. Servicegericht als hij is, herhaalt hij geduldig het verhaal dat hij al bij de aflevering heeft verteld. Eigenlijk, beseffen we, hadden we het ook allemaal kunnen bekijken op youtube.
EEN CAMPING ZONDER WIFI
Wat tussen een elektrische camper en een dieselcamper zeker niet verschilt is het gebruik van internet. Je wilt gewoon het net op kunnen als je op een kampeerplaats bent geïnstalleerd. Op één camping zijn we bij de inschrijving vergeten te vragen naar de wifi-code. Dus lopen we nog even naar de receptie. Nee, zegt de mevrouw achter de balie, wij hebben geen wifi. Zij vraagt ons waar je wifi eigenlijk voor nodig hebt. Wij antwoorden dat we iedere dag de krant downloaden. Oh ja, zegt ze, dat kan ook.
HET LADEN VAN DE ACCU VAN EEN ELEKTRISCHE CAMPER VALT IN DE PRAKTIJK ERG MEE
Als je regelmatig laadt, dan is een elektrische camper goed te doen. In Nederland, en ook in Duitsland, zijn veel openbare laadpalen, maar bijna allemaal van het langzame type. Dan is toch wel een paar uur nodig voordat de accu weer voldoende kilometers biedt. Laden via de elektriciteitsaansluiting op de camping kan ook. Maar door de grote stroomvraag van de elektrische camper bestaat het risico dat de stoppen doorslaan. Zijn we onderweg en hebben we extra rijstroom nodig, dan gaan we voor een half uur aan de snellader (bij Fastned of Shell Recharge). Ondertussen maken we een kop koffie, eten we een broodje en doen we een plas. Kan allemaal als je met een camper op stap bent.
EN, BEVALT DE CAMPER?
Net ten noorden van Sint Annaparochie in Friesland is aan de Waddendijk het restaurant De Zwarte Haan. Naast het restaurant is een camperplaats. Tussen Sint Annaparochie en De Zwarte Haan moeten we langzaam rijden, omdat een grote vrachtwagen langs een smalle weg moet uitladen. Ons rijdt een auto tegemoet waaruit de bestuurder zijn hand door het raam zwaait. Blijkt het één van de oprichters van Fixxter te zijn. Langsrijdend vraagt hij nog snel of de camper bevalt.
GRATIS LADEN VAN DE ELEKTRISCHE CAMPER KAN OOK EEN KEER
Als wij ons aanmelden om te kamperen op Camping Zee van Tijd in Holwerd ziet de eigenaar meteen dat we een elektrische camper hebben. Zij waarschuwt ons dat de stroomaansluitingen op de kampeerplaatsen een erg lage capaciteit hebben. Maar, zegt ze er meteen bij, op de camping zijn aansluitpunten voor elektrische fietsen. Die mogen wij ook voor de elektrische camper gebruiken. Zij stelt voor dat, als wij een dag gaan fietsen, wij de camper bij die aansluitingen parkeren en dan de accu opladen. En daarvoor betalen vindt zij maar onzin.
HOE DOEN JULLIE DAT TOCH MET STEEDS WEER MOETEN OPLADEN VAN JE ELEKTRISCHE CAMPER?
Op de camperplaats van het Duitse Ditzum staan wij achter een grote Duitse camper. De eigenaar komt naar buiten en loopt geïnteresseerd om onze camper heen. Hij ziet ons zitten en groet ons. Loopt nog even door en draait zich dan om. Hij vraagt of dat een elektrische camper is. Op mijn ja-woord vraagt hij vervolgens hoeveel kilometer hij rijdt. Ik zeg zo’n 250 kilometer. Vervolgens schudt hij heftig zijn hoofd en vraagt hoe we dat toch doen met steeds weer moeten opladen. Ik antwoord, dat dat erg meevalt. En ik stel hem een tegenvraag. Als u gaat tanken dan bent u toch al gauw een paar honderd euro kwijt aan diesel? Zijn antwoord: Jajaja.
EEN SNELLADER IS BIJNA ONVINDBAAR
Op een zondag in Duitsland zoeken we onderweg naar een snellader, die op verschillende apps staat aangegeven. Dat blijkt op een bedrijventerrein te zijn. Google Maps geeft aan dat we er zijn. Maar alles wat wij zien: geen laadpaal. We gaan lopend zoeken en komen bij een gesloten hek van een bedrijf (het is dus zondag). Allebei zeggen we iets wat ik hier niet kan opschrijven. Dan zien we naast het hek een parkeerterrein met hagen er omheen, maar wel vrij toegankelijk. En we zien achter één van de hagen, niet vanaf de straat zichtbaar, de laadpaal staan. En na een half uur, een kop koffie, een broodje en een plasje, zijn we weer met een volle accu op pad.
ELEKTRISCHE CAMPER BEVALT MAAR WIJ ZIEN BEPERKINGEN
Kamperen met een elektrische camper. Het is ons bevallen met de korte ritten en in een gebied met voldoende laadmogelijkheden. Voor lange ritten lijkt ons de actieradius van de auto toch te beperkt. En deze elektrische camper is ook nog van het kleine type camperbus. Wij komen met deze vakantie erachter dat we de binnenruimte te klein vinden. Er is bijvoorbeeld geen afgescheiden toiletruimte. We hebben bijna alle dagen mooi weer gehad, waardoor we veel buiten hebben kunnen zitten. Maar bij regen zit je natuurlijk meer binnen.
WAT HIERNA?
Lees de volgende blog om te zien wat hierna gaat gebeuren.
Wil je reageren op deze blog? Ga dan met de groene knop naar de postbus van deze website. Wil je deze blog met anderen delen? Dan mag je met de blauwe knop naar LinkedIn en met de rode knop naar Pinterest; met de oranje knop stuur je een mail naar een bekende van je om hem of haar te laten weten dat je de blog interessant vindt. Bedankt voor de door jou getoonde interesse in deze blog.