wij huren twee keer een camper-afzetunit

Een camper-afzetunit met auto op een kampeerplek

Wij gaan verder met het huren van campers. In deze “opmaatcamper” beschrijf ik dat we twee keer een camper-afzetunit huren, waarmee we een rondreis maken. Wij hebben de smaak goed te pakken.

WIJ WONEN VIJF JAAR IN ZUID-AFRIKA

Vijf jaar wonen we om familieredenen in Zuid-Afrika. Ondertussen gaat het internetonderzoek naar mogelijkheden om een camper te kopen gewoon door. Het blijft, zeker na de succesvolle huur van de buscampers, doorkriebelen. En ook in Zuid-Afrika kijken we om ons heen. Hoewel daar de cultuur van het kamperen een heel andere is dan in Europa. Caravans en campers zijn er zeker, maar naar verhouding minder dan bij ons.

IN ZUID-AFRIKA IS EEN BAKKIE EEN POPULAIRE AUTO

Een heel populair type auto in Zuid-Afrika is wat ze daar een bakkie noemen. Wij noemen dat een pickup. De Toyota Hilux is de meest verkochte auto in Zuid-Afrika. Andere bakkies als de Ford Ranger en de Isuzu D-Max staan daar ook in de top tien van meest verkochte auto’s. Die bakkies gebruiken de Zuid-Afrikanen voor uiteenlopende zaken. Voor de laadbak zijn veel verschillende opbouwconstructies te koop, waaronder om te gaan kamperen.

VOORZIENINGEN OM MET EEN BAKKIE TE KAMPEREN IN ZUID-AFRIKA

Naast allerlei vernuftige box- en tentconstructies zijn er ook opbouwen te koop, die op het verblijfsgedeelte van een integraalcamper lijken. Zo’n opbouw kan in de laadbak van een bakkie worden geconstrueerd. In dat geval is de opbouw afneembaar van de auto, waardoor auto en verblijfsunit los van elkaar zijn te gebruiken. De unit blijft beschikbaar voor het kamperen, met de auto kan je op pad. In andere gevallen staat de opbouw direct op het chassis van de auto en vervangt het de laadbak. De opbouw op het chassis staat vast gemonteerd op de auto.

WIJ ZIEN DE VOORDELEN VAN EEN CAMPER-AFZETUNIT

Wij raken steeds meer geïnteresseerd in een dergelijke oplossing, met name in de afneembare constructie. Omdat wij het wel zien zitten om met de los te maken auto ook bij slecht weer vervoer te hebben. Om de omgeving van een kampeerplaats te verkennen, om boodschappen te doen of om naar een museum te gaan. Uit ervaring weten wij dat wanneer we met een volledig uitgeruste camper naar een stad of dorp gaan, het parkeren lastig kan zijn. Bovendien ben je veel kwetsbaarder voor inbraak. Ik ga googelen op wat er in ons land is op het gebied van camper-afzetunits, zoals die in het Nederlandse camperjargon heten.

SLECHTS EEN BEPERKT AANTAL AANBIEDERS VAN CAMPER-AFZETUNITS IN NEDERLAND

Zover ik kan nagaan is er in Nederland maar een beperkt aantal aanbieders van camper-afzetunits. Eén van hen is een camperbouwer in Lelystad. Als ik ze begin te volgen heet het bedrijf nog Lelycampers, sinds een paar jaar is het Dutch Campers. Ik bekijk in de loop van de jaren regelmatig de website en neem me voor ze een keer te bezoeken als we in Nederland zijn. Ik kijk zelfs hoever het lopen is vanaf het NS-station van Lelystad.

NA TERUGKEER IN NEDERLAND WONEN WE VLAKBIJ DUTCH CAMPERS

Van dat tussendoorbezoek is het nooit gekomen. Als wij vanuit Zuid-Afrika voor een paar weken in Nederland zijn, is er zoveel te doen dat dit soort dingen erbij inschieten. Maar wij verhuizen weer terug naar Nederland. Wij hebben weer een huis nodig en vinden dat in Lelystad. En wat blijkt? Dutch Campers zit praktisch om de hoek. Dus gaan we er een keer langs.

WIJ HUREN EEN CAMPER-AFZETUNIT MET AUTO BIJ DUTCH CAMPERS

Dutch campers bouwt camper-afzetunits op maat volgens de wensen van de klant. Voor een bijpassende auto moet de klant zelf zorgen. Maar, Dutch Campers verhuurt ook campers. Het gaat dan om een complete set van afzetunit èn auto. Wij besluiten om voor de eerstvolgende vakantie één te huren.

TWEE VAKANTIES MET EEN AFZETUNIT

Dat worden twee vakanties. Wanneer wij voor het eerst bij Dutch Campers langsgaan is het volop corona met lockdowns. Wij bedenken dat we eerst een week in het voorjaar binnen Nederland blijven. Dan kunnen we de hele maand september daarna lekker naar Spanje of Italië. Dat loopt dus anders.

EERST MAKEN WIJ EEN KORTE RONDREIS DOOR NEDERLAND

De week in het voorjaar gaat gewoon door zoals we dat bedacht hebben. Wij maken vanuit Lelystad een kort rondje door Drenthe en Twente. Wij hebben de fietsen mee, dus maken daarmee mooie tochtjes. En we kamperen op kleine campings.

KLEINSTE KAMERTJE IS OOK KLEIN

Wij ontdekken die eerste week de camper-afzetunit. Op zich bevalt hij goed, maar het is allemaal wat klein. Het kleinste kamertje blijkt in de praktijk ook klein te zijn. Als je naar de wc wilt kan je het beste je broek alvast voor de deur uittrekken, omdat je in de wc-ruimte haast een acrobaat moet zijn om alleen al je broek te laten zakken.

WIJ KOMEN IN DE PROBLEMEN MET HET BED IN DE CAMPER-AFZETUNIT

Een ander punt is het bed. Dat is een zogenaamde dwarsslaper en bevindt zich in het camperdeel dat boven de bestuurderscabine van de auto hangt. Uit het bed klimmen in de nacht, omdat één van ons even naar de wc moet, betekent dat we dan allebei wakker zijn. Bovendien is de ruimte zo laag, dat ik meteen mijn hoofd stoot als ik in bed rechtop wil zitten. Wij proberen toch maar in de lengte te gaan slapen. Dat betekent in de praktijk dat wij kruiselings diagonaal in bed liggen. Wij ervaren deze bedervaring zodanig, dat wij ons serieus afvragen of wij deze camper nog wel willen voor onze septembervakantie.

DUTCH CAMPERS LOST HET OP

Bij terugkomst meld ik het bedprobleem bij eigenaar Wouter Penning van Dutch Campers. Hij reageert meteen dat hij voor september met een oplossing zal komen. En dat doet hij. Zijn mensen bouwen een constructie, die eenvoudig tegen het bed aan vastgezet kan worden. Zo wordt het bed een lengteslaper. Wij kunnen dan ‘s nachts gewoon het bed uit zonder de ander te storen. En onze hoofden komen in het hogere gedeelte van de camper, waardoor kopstootjes in bed niet meer nodig zijn. Wij moeten wel iedere morgen de constructie afbreken en ’s avonds weer opbouwen. Anders kunnen we niet aan tafel zitten. Maar, het is een hele verbetering en een geweldige service van Wouter Penning.

WIJ MAKEN EEN TWEEDE, GROTE, RONDREIS DOOR NEDERLAND

In september gaan we weer kamperen met de huurcamper van Dutch Campers. We gaan toch maar niet naar Spanje of Italië. Wij hebben er geen zin in om steeds maar te moeten kijken waar je met nog steeds geldende coronamaatregelen wel of niet vrij mag reizen. Wij kiezen voor wat wij noemen de Tour de Hollande. We maken in een maand een rondreis van 1100 kilometer door Nederland. Tussendoor fietsen wij tochtjes van bij elkaar 700 kilometer. Wij zien een groot deel van ons land en ontdekken dat we maar 30 of 40 kilometer naar de volgende kampeerplaats hoeven te rijden om in een volledig andere omgeving te zijn. En dat in zo’n klein en vol land.

WIJ MAKEN DE AUTO NIET LOS VAN DE CAMPER-AFZETUNIT

Wij hebben dus twee keer een camper-afzetunit met auto gehuurd. Wij vielen eerder voor dit concept, omdat we de auto los van de camper kunnen gebruiken. Daar is het dus niet van gekomen. Bij de aflevering voor de eerste huurperiode vertelt Wouter Penning van Dutch Campers hoe we de afzetunit los kunnen maken van de auto. Wij kijken en luisteren en ik word een beetje nerveus. Ik zie het al gebeuren dat het bij de eerste de beste gelegenheid op een camping misgaat. Wellicht krijgen we de boel nog wel los, maar het vastmaken gaat misschien helemaal mis.

EERST MAAR OEFENEN MET DE CAMPER-AFZETUNIT

Daar staan we dan. Moet ik dan Wouter bellen om langs te komen om alles weer even vast te maken? Lijkt me geen goed idee. Ik bedenk dat we met zo’n constructie eerst uitgebreid moeten oefenen voor we op pad gaan. En daar is nu geen tijd meer voor. Dus zeg ik tegen Wouter: stop maar met je uitleg, wij laten alles zo, wij hebben ook fietsen bij ons. En zo gaan we met deze huurcamper kamperen.

HET GELUK VAN BIJNA ALTIJD MOOI WEER

Het geluk wil dat we beide vakanties met de huurcamper van Dutch Campers heel mooi weer hebben. Slechts af en toe een bui, maar daar is mee om te gaan. Boodschappen doen we tijdens de fietstochten of vanaf de camping op de fiets. Dus wij hebben er eigenlijk helemaal geen behoefte aan gehad om de auto van de camper los te maken.

WIJ GAAN DOOR MET HET HUREN VAN CAMPERS

Na de huur van deze camper-afzetunit komt nog een huurcamper. Maar daarover meer in de volgende blog.

 

Wil je reageren op deze blog?  Ga dan met de groene knop naar de postbus van deze website. Wil je deze blog met anderen delen? Dan mag je met de blauwe knop naar LinkedIn en met de rode knop naar Pinterest; met de oranje knop stuur je een mail naar een bekende van je om hem of haar te laten weten dat je de blog interessant vindt. Bedankt voor de door jou getoonde interesse in deze blog.