Bornholm met de boot: eilandhoppen deel 2

boot Bornholm

Bornholm komt eraan. Rügen hebben we, voor een stukje, gehad en we gaan met de boot naar het volgende eiland. Zo’n overtocht is altijd een avontuur op zich. Zeker als je verschillende keren naar Griekenland bent overgevaren, al is dat ook alweer een tijd geleden. Maar zo kan je toch nog een beetje de Griekse ervaring met de Scandinavische vergelijken.

DE BOOT IS VAN BORNHOLMSLINJEN

Een aantal maanden voor vertrek boek ik via de website van vervoerder Bornholmslinjen tickets voor de overtocht. Ook al denk ik met boeken vroeg te zijn, er zijn al afvaarten vol. Dus voel ik mij dolgelukkig als we kunnen varen op de dagen die wij willen, hoewel we op die dagen slechts de keuze uit één hebben. Na de boeking krijg ik nog regelmatig herinneringsmails met verzoeken om vooral alle gegevens van passagiers en auto goed te controleren.

AFVAART VANAF SASSNITZ

De afvaart is vanaf het Rügense havenstadje Sassnitz. Het is voor ons een makkie om daar te komen. Zoals je kan lezen in de blog Rügen: eilandhoppen deel 1 zijn we al in de buurt. De camping, waar we een paar dagen hebben gestaan, ligt letterlijk om de hoek. Dus rijden we een uur voor vertrek van de boot naar de haven.

MET DE QR-CODE NAAR BINNEN

Wij rijden naar de toegangspoortjes, die volledig geautomatiseerd zijn. Je moet een QR-code van je telefoon scannen, waarna de slagbomen omhooggaan. Maar ja, net als bij de Franse tolpoorten, zijn bedieningsapparaten hier ingesteld op lage personenauto’s of hoge vrachtwagens. Dus niet op een camper, die qua hoogte er tussenin valt. En ook niet op mijn niet zo grote lichaamslengte. Dus moet ik uitstappen om mijn telefoon langs het apparaat te halen. En dan weer zo snel mogelijk de auto in, omdat de slagbomen onmiddellijk omhooggaan. En, je weet het maar nooit, die kunnen weer heel snel naar beneden gaan.

IN DE RIJ VOOR DE BOOT

Hoewel we er toch (iets minder dan) een uur voor vertrek zijn, staat na de toegangspoortjes al een lange rij auto’s om met de boot mee te gaan. Mensen lopen er ontspannen omheen. De één eet een broodje of drinkt een bekertje koffie. De ander loopt met zijn hond rond, in de hoop dat die hond zijn hoop niet later op de boot zal doen.

DE BOOT IS ER

Opeens komen allemaal auto’s van de andere kant aanrijden. Dat kan maar één ding betekenen: de boot is er. Dat leidt wel tot een klein probleem. De rij auto’s, waarin wij staan, is wat naar links uitgewaaierd, waardoor grote campers er niet langs kunnen. Dat levert een feest van gemanoeuvreer op. Maar het lukt: de boot kan volledig leeg. En ontstaat er ruimte om deze met de in de rij staande auto’s te vullen.

DE BOOT IS SNEL VOL

En dan gaat het snel. Opeens komt de rij in beweging om de boot op te rijden. Wie buiten loopt met broodje, koffie of hond moet rennen om bij de auto te komen, anders is er een blokkade in de rij. Alles rijdt snel de boot op, alle auto’s krijgen een plaats toegewezen en de mensen mogen naar de passagiersdecks.

EXACT OP TIJD DE ZEE OP

Exact op tijd vaart de boot de zee op. Het is zonnig en rustig weer. De meeste mensen staan buiten en denken dat de hele reis vol te houden. Maar daar vergissen zij zich in. Zijn we eenmaal op volle zee, dan blijkt er toch een zeer frisse wind te staan. Dus iedereen naar binnen, waar meteen weer een lange rij voor het buffet met eten en drinken staat. Wij zoeken eerst een plaatsje in de restauratie bij de ramen voorin de boot. Hebben we tenminste mooi uitzicht tijdens de overvaart. En halen we wat bij het buffet als de rij is opgelost.

OOK OP ZEE IS WEL WAT TE ZIEN

Ook op zee is er wel wat te zien. In de eerste plaats de kustlijn van Rügen. Waar ik eerder op hoopte, maar wat niet uitkomt, is het aanzien van het vijf kilometer lange flatblok van Prora. Dat zie je dus niet vanaf de zee door hoge en dikke bomen. Halverwege varen we langs een groot windmolenpark. Tegenwoordig niet zo bijzonder meer op zee, maar toch wel bijzonder om het zelf te zien. Hier ergens loopt ook de Nordstream gasleiding van Rusland naar Duitsland, die in september 2022 is gesaboteerd. Dat gebeurde zo’n 20 kilometer ten oosten van Bornholm. Maar daar is nu natuurlijk niets meer van te zien. En dan doemt Bornholm op: een groen heuveltje in het water.

AANKOMST BOOT LOOPT OOK WEER GESMEERD

De aankomst is in het havenstadje Rønne op Bornholm. Iedereen wordt opgeroepen om naar de auto’s te gaan. Daar wachten we op instructies van het bootpersoneel. Zodra het grote luik open is, krijgen we één voor één het seintje om te gaan rijden. Het is geen roll-on roll-off boot, maar je moet naar het eind van het dek rijden alsof je op een rotonde bent: daar een halve cirkel maken en weer terugrijden. Vervolgens rijd je in een rij de boot af en de stad in en voor je er erg in hebt, ben je op de camping die je op Bornholm hebt besproken. En waar al die andere auto’s zijn gebleven? Het is voor ons een raadsel.

HOE WAS DAN DE GRIEKESE ERVARING?

Onze laatste Griekse ervaring is al meer dan twintig jaar geleden, dus het hoeft niet meer zo te gaan. Maar het verging ons toen veel chaotischer dan nu. Alle wachtende auto’s stonden her en der verspreid over de kade van de haven waar de boot vertrok. De tickets voor de overtocht moesten we bij een loket op de kade kopen. Kort voor de boot ging laden kwamen er grote mannen met een sixpack naar buiten. Zij riepen iets in het Grieks, wat erop neer kwam dat je met je auto mocht komen.

Ook deze boten hadden geen roll-on roll-of systeem. Maar anders dan bij de Scandinaviërs moesten de auto’s achteruit de boot op worden gereden. Nu hadden wij een keer net voor de vakantie een gloednieuwe auto gekregen, dus moesten wij nog aan die auto wennen. Het achteruitrijden een schip op, met een steile oprijplank en een donker binnenruim, ging me niet gemakkelijk af. Eén sixpack werd er wat nerveus van, trok de deur van de auto open en verzocht me luid en duidelijk uit te stappen. Vervolgens stapte hij achter het stuur en reed onze nieuwe auto met hoge snelheid achteruit naar binnen. Het liep allemaal goed af.

En de boot, die vertrok een uur later dan op het ticket stond. Maar op volle zee werden we wel begeleid door dolfijnen.

 

Wil je reageren op deze blog?  Ga dan met de groene knop naar de postbus van deze website. Wil je deze blog met anderen delen? Dan mag je met de blauwe knop naar LinkedIn en met de rode knop naar Pinterest; met de oranje knop stuur je een mail naar een bekende van je om hem of haar te laten weten dat je de blog interessant vindt. Bedankt voor de door jou getoonde interesse in deze blog.