Het Duitse Ruhrgebied is een stedelijk gebied met meer dan vijf miljoen inwoners. Ooit was hier de mijnbouwindustrie heel groot. Vanaf 1750 waren er in een periode van ruim 2½ eeuw kleine en grote mijnen voor steenkool en ijzererts in bedrijf. Wij besteden er een week van onze vakantie aan. Nog één keer met een huurcamper.
HET RUHRGEBIED: WAT IS DAAR TE DOEN?
Wij bereiden ons graag voor op waar we heen gaan met vakantie. Wat is er te doen? Is het een beetje mooie omgeving? Kan je er leuk fietsen? Natuurlijk is veel informatie te vinden door te googelen. Maar ouderwetse reisboeken zijn ook nog steeds aantrekkelijk. Naast twee boekjes met fietskaarten kopen wij het boek Ruhrgebied, een sterk staaltje Duitsland van Gert-Jan Hospers. Het boek vertelt over de geschiedenis van het Rurgebied en beschrijft de interessante punten om heen te gaan.Wij gaan dus belezen op pad.
HET RUHRGEBIED IS NIET ÉÉN STAD
Het Ruhrgebied is een groot stedelijk gebied. Als geheel heeft het alles van een grote wereldstad. Veel voorzieningen: o.m. universiteiten, theaters, winkelcentra en voetbalstadions. Maar ook de problemen van een grote stad: naast rijkdom is er armoede, naast veel werk ook werkloosheid, er zijn drugsproblemen en er is criminaliteit. Het Ruhrgebied is overigens niet één stad. Er zijn wel tien steden, die voor een deel aan elkaar liggen. Maar andere steden liggen weer los van elkaar. Tussen die steden liggen groene gebieden: recreatieparken, weilanden, soms ook boerderijen.
MIJNEN ALLEMAAL GESLOTEN
De steenkool- en ijzerertsmijnen in het Ruhrgebied zijn nu allemaal gesloten. In 2018 is de laatste, de kolenmijn Prosper-Haniel in Bottrop, dicht gegaan. Een aantal van de gesloten mijnen heeft een andere functie gekregen. Sommige zijn attractieparken geworden. In andere zijn musea over de mijnbouw gekomen. Een grote mijn, zoals Zeche Zollverein in Essen, heeft verschillende functies: cultuur en vermaak gaan hier samen. Musea over de mijnbouw zijn vooral te vinden in de kleinere mijnen. Voorbeelden zijn het Deutsche Bergbau-Museum in Bochum en Zeche Zollern in Dortmund.
DEUTSCHE BERGBAU-MUSEUM IN BOCHUM
In Bochum staat het Deutsche Bergbau-Museum. Daar is in een aantal zalen een stuk van de geschiedenis van de mijnbouw in het Ruhrgebied te zien. Er staan maquettes en er hangen foto’s van de mijn. Er is ook een uitgebreide fotocollectie van de families die de mijn in bezit hadden. Maar ook foto’s van arbeidsstakingen en betogingen van vakbonden. Toevallig is op de dag, dat wij het museum bezoeken, op het plein voor de deur een grote betoging van een vakbond. Het is ons echter niet duidelijk waarover die gaat.
DE GROND VAN HET RUHRGEBIED IN
Onder begeleiding van een gids kan je in het Bergbau-Museum onder de grond bekijken hoe de mijnbouw in de loop van de geschiedenis verliep. Dat gaat van het met de hand uithakken van steenkool tot kolenwinning met door computers aangestuurde machines. Je zakt met de gids met een nagebootste mijnbouwerslift de grond in. De suggestie is dat je tientallen meters de grond in gaat, maar wij denken dat het slechts de kelder is direct onder het museum. In die kelder zijn mijngangen nagebouwd, waar de geschiedenis van het mijnwerk zo concreet mogelijk is uitgebeeld. Met gereedschappen en machines zoals ze zijn gebruikt.
ZECHE ZOLLERN IN DORTMUND
In Dortmund staat een mooi gebouwencomplex, dat ooit een bouwmijn was. Het zijn monumentaal ogende gebouwen, waarin oude machines zijn tentoongesteld. Buiten staan locomotieven en treinen. Ook dit museum toont een stuk geschiedenis van de mijnbouw in het Ruhrgebied. Ook hier maquettes en foto’s van het mijnbouwcomplex en foto’s van de eigenaarfamilie en van arbeidsprotesten. In dit museum kan je helaas niet de grond in.
SPOORBANEN ZIJN NU FIETSPADEN
Van de mijnen werden de gewonnen grondstoffen met lange treinen naar de rivier de Ruhr gebracht. Daar werden het steenkool en het ijzererts overgeslagen op schepen. De schepen voeren richting de Rijn en vandaar verder Europa in. Toen de mijnen werden gesloten waren de sporen niet meer nodig. Over de tracés van de spoorbanen zijn fietspaden aangelegd. Omdat veel spoorbanen tussen de steden door liepen, lopen de meeste van de nieuwe fietspaden nu door groene gebieden.
IDEAAL FIETSEN DOOR HET RUHRGEBIED
Het is ideaal fietsen door het Ruhrgebied. Door het groen tussen de steden door. Maar ook door het groen van de parken in het Ruhrgebied. Je moet af en toe wel klimmen, bijvoorbeeld om vanuit het Ruhrdal te komen, maar dat gaat over het algemeen geleidelijk. Omdat het voorheen spoorbanen waren. Slechts een enkele keer treffen wij een steile klim.
EIGENLIJK IS HET RUHRGEBIED NU EEN VAKANTIEGEBIED
Ooit was het Ruhrgebied een gebied met veel zware industrie met alle daarbij horende milieueffecten: vervuilde lucht en geluidsoverlast. Nu kan je het als een vakantiegebied zien. Er is veel te doen. Er zijn attractieparken, als je er van houdt. Er zijn musea, als je meer op cultuur bent ingesteld. Er zijn legio fietsmogelijkheden, als je fietsen leuk vindt. Kortom, het Ruhrgebied is de moeite waard.
Wil je reageren op deze blog? Ga dan met de groene knop naar de postbus van deze website. Wil je er ook bij vermelden op welke blog je reageert?
Wil je deze blog met anderen delen? Dan mag je met de blauwe knop naar LinkedIn en met de rode knop naar Pinterest; met de oranje knop stuur je een mail naar een bekende van je om hem of haar te laten weten dat je de blog interessant vindt. Bedankt voor de door jou getoonde interesse in deze blog.